Czym jest komercjalizacja nieruchomości?

0
798

Inwestowanie w nieruchomości komercyjne to sposób na uzyskanie pasywnego dochodu. Rynek nieruchomości w Polsce coraz bardziej się profesjonalizuje i jednocześnie coraz więcej inwestorów się na tym rynku pojawia. W efekcie atrakcyjne stopy zwrotu osiągają tylko Ci, którzy potrafią w sposób fachowy podejść do zarządzania wynajmowanym obiektem. Pojęciem, które oznacza proces dążenia do zmaksymalizowania dochodów z funkcjonowania obiektu jest komercjalizacja nieruchomości. Nieco więcej o tym jak można rozumieć i interpretować proces komercjalizacji nieruchomości przedstawiamy w niniejszym artykule.

Komercjalizacja nieruchomości jest złożonym zagadnieniem, który dotyczy różnych obszarów związanych z wynajmem nieruchomości (zazwyczaj lokali użytkowych np. powierzchni biurowych, lokali handlowo-usługowych oraz gastronomicznych, czasami także powierzchni magazynowych lub produkcyjnych).

W pierwszej fazie komercjalizacja nieruchomości dotyczy stworzenia odpowiedniej strategii i koncepcji. W tej fazie kluczowe znaczenie ma dogłębna analiza rynku. Na tym etapie ważne jest sporządzenie planu na wynajem konkretnej nieruchomości i jednocześnie trzeba przeanalizować jakie są aktualne tendencje na rynku (np. jakie są ceny najmu w określonej okolicy, jakie powierzchnie cieszą się największym zainteresowaniem, jaki rodzaj nieruchomości cieszy się największym zainteresowaniem (na przykład w dobrych lokalizacjach często bywa tak, że z lokalu który jest dostosowany do prowadzenia działalności gastronomicznej można zarobić dużo więcej niż z lokalu, który jest dostosowany do działalności handlowej).

Następnie po zakupie nieruchomości i sfinalizowaniu transakcji przychodzi czas na pozyskanie najemcy. Jest to etap, kiedy kluczowe znaczenie odbywa marketing mający na celu zainteresowanie potencjalnych najemców. Reklama może mieć bardzo zróżnicowaną formę. Poza typowymi ogłoszeniami w Internecie na stronach typu otodom lub olx, warto zastanowić się nad bardziej wysublimowanymi sposobami marketingowymi np. cold calling, mailing, reklamy PPC (np. Google Ads) itd. Jednocześnie warto pamiętać o tradycyjnej reklamie w postaci billboardów oraz plakatów, gdyż akurat w przypadku wynajmu nieruchomości tego typu reklama się wciąż sprawdza.

W kolejnych etapach inwestor musi przyjrzeć się takim zagadnieniom jak sporządzenie umowy oraz dbanie o dobre relacje z najemcą. Warto tutaj odnotować, że w przypadku nieruchomości komercyjnych umowy często mają charakter bardziej długoterminowy niż jest to w przypadku wynajmu kawalerek. Dobre relacje pomiędzy zarządcą budynku a najemcą często bywają przykładem kooperacji przez długie lata.

Więcej na temat komercjalizacji lokali użytkowych można przeczytać na: lokale użytkowe warszawa.